Aktualność

Moda na młodych

Moda na młodych
DATA: 10 Styczeń 2019

Już po raz drugi młodzi, zdolni i odważni projektanci z całego świata pojawili się w stolicy polskiego włókiennictwa, by wziąć udział w wydarzeniu Łódź Young Fashion. Trwająca od 16 do 20 października, największa krajowa impreza dla młodych projektantów mody dostarczyła uczestnikom wiele emocji i inspiracji, a laureatom konkursów otworzyła drzwi do wielkiej kariery.

Łódź przez niemal 200 lat była ważnym europejskim centrum włókiennictwa. Na bazie tych tradycji rozwinęła się bogata działalność artystyczna i dydaktyczna – kształcenie projektantów ubioru stało się domeną Akademii Sztuk Pięknych, a Łódź zaczęto określać mianem kolebki najlepszych polskich projektantów. Pierwsza edycja imprezy w 2017 roku odniosła spektakularny sukces, a tegoroczna nie pozostawiła złudzeń – wydarzenie Łódź Young Fashion nadaje nową, ważną wartość określeniu Łódź stolicą mody.


ŚWIĘTO MODY W CENTRUM POLSKI
Łódź Young Fashion to współtworzone przez miasto oraz Akademię Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi wydarzenie promujące młodych, obiecujących kreatorów mody z całego świata. W organizację imprezy zaangażowało się wiele łódzkich instytucji nauki i kultury. – Chcemy, by Łódź Young Fashion był czymś więcej niż festiwalem. Pragniemy zaangażować biznes modowy w nasz projekt, zaprosić przedstawicieli producentów odzieży na nasze gale, pokazać, jakim potencjałem dysponujemy, jakich świetnych projektantów mamy – mówi JM Rektor ASP im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi, prof. Jolanta Rudzka Habisiak. W ramach bogatego programu imprezy w Akademii Sztuk Pięknych oraz w wielu innych miejscach w Łodzi zaprezentowano różnorodne oblicza mody.

ŁÓDŹ YOUNG FASHION AWARD 2018
Dla wielu uczestników najważniejszym wydarzeniem imprezy był międzynarodowy konkurs „Łódź Young Fashion Award 2018”. To modowe przedsięwzięcie adresowane jest przede wszystkim do młodych projektantów z całego świata, szczególnie studentów i absolwentów uczelni artystycznych i szkół projektowania ubioru, ale nie tylko – wyzwaniu mogą stawić czoła wszyscy, dla których kreacja jest pasją. Hasło przewodnie tegorocznej edycji to freedom (ang. wolność). W jury konkursu zasiadły wybitne osobistości świata mody. Zaprezentowanie własnej kolekcji przed nimi to ważny krok na drodze do stworzenia własnej, rozpoznawalnej marki. Zwyciężczyni konkursu, Laima Jurca z Łotwy, otrzymała statuetkę Manequine oraz 30 tys. euro. Zwycięska kolekcja, zatytułowana PIECGADES ĢENERĀL MĒĢINĀJUMS, tematycznie nawiązuje do czasów sowieckich – okresu święcących pustkami sklepów, ograniczonego wyboru i wszechogarniającej szarzyzny, co wymuszało ogromną kreatywność i pomysłowość oraz skłaniało do tworzenia odważnych rzeczy w zaciszu własnego domu. Autorka kolekcji studiowała sztukę mody w Art Academy of Latvia oraz fashion design na Latvijas Mākslas Akadēmija, a wygraną planuje przeznaczyć na stworzenie własnej marki. – Odbywające się w ramach wydarzenia konkursy traktujemy jako trampolinę do kariery dla młodych projektantów, co zresztą pokazała pierwsza edycja Łódź Young Fashion. To wydarzenie może być początkiem wyjątkowych karier projektantów mody. Samo znalezienie się w gronie finalistów jest dla tych młodych ludzi ogromnym wyróżnieniem i sprawia, że świat mody zwraca na nich uwagę – mówi Jolanta Rudzka Habisiak. Tak stało się w przypadku zeszłorocznej laureatki konkursu – Chen Zhi. Młoda projektantka wygraną przeznaczyła na realizację nowej kolekcji, o której głośno na prestiżowej platformie Not Just a Label. Należąca do niej marka I-am-chen zdobyła prestiżową nagrodę Ones to Watch Award, przyznawaną przez brytyjski portal Fashion Scout, a jej zawodowe poczynania z uwagą śledzi świat mody.


ZŁOTA NITKA
Łódź Young Fashion to również prestiżowy konkurs „Złota Nitka”. W rywalizacji liczyło się świeże spojrzenie na światowe trendy i odwaga w prezentowaniu własnego stylu. Istotnym kryterium konkursowym była również użytkowość kolekcji – spełnienie warunku ready to wear. Konkurs skierowany był zarówno do profesjonalnych projektantów, jak i debiutantów – artystów związanych ze szkołami mody, uczelniami artystycznymi i freelancerów urodzonych po 1988 roku. Hasłem przewodnim tegorocznej edycji były emocje.
W jury zasiadły osobistości świata mody, wśród nich między innymi Mariusz Przybylski, Lidia Kalita, Mariusz Brzozowski, Marcin Paprocki i Agata Wojtkiewicz. Główną nagrodą było 30 tys. zł, a także „dzika karta” pozwalająca na udział w Łódź Young Fashion Award. – „Złota Nitka” to wielka zawodowa szansa. Projektantów na rynku jest wielu, a konkurs sprawia, że można zaprezentować się szerokiemu gronu profesjonalistów i autorytetów. To również świetne miejsce do nawiązywania kontaktów, dzielenia się doświadczeniem z uczestnikami oraz zapoznania się z zadaniami projektanta. Nagroda dała mi możliwości współpracy z wieloma wspaniałymi ludźmi z branży oraz wytyczyła nowe drogi zawodowe, również dzięki temu, że sfinansowała kolejną kolekcję – tak o konkursie mówi jego zeszłoroczna laureatka, Karolina Mikołajczyk. Dziś projektantka z powodzeniem tworzy pod własną marką – Karolina Miko. Jej kolekcje można było zobaczyć na TRANOÏ WEEK podczas paryskiego tygodnia mody. Jest również projektantką w znanej polskiej marce bieliźnianej Undress Code.
 

BRA DAY
Do programu drugiej edycji Łódź Young Fashion, wzorem zeszłorocznej imprezy, włączono piątą odsłonę imprezy realizowanej wspólnie przez łódzką ASP, Wojewódzkie Wielospecjalistyczne Centrum Onkologii i Traumatologii im. M. Kopernika w Łodzi i Fundację Pełną Piersią. Gala pod nazwą BRA-vissime! była ważnym punktem obchodów Breast Reconstruction Awareness Day (BRA Day), znanym w Polsce pod nazwą Dzień Informacji o Rekonstrukcjach Piersi.
To wydarzenie modowe, w którym brali udział wiodący polscy projektanci. Głównymi bohaterkami wieczoru były jednak amazonki – wyjątkowe kobiety po mastektomii – które wygrały lub wciąż toczą walkę z chorobą. Ich energia, siła walki i nieodparty urok najlepiej świadczą o tym, że rak i mastektomia nie oznaczają utraty kobiecości. Gala to wydarzenie artystyczne, łączące ze sobą świat medycyny ze sztuką w różnych odsłonach. Pokaz mody zwieńczył przejmujący spektakl teatralny, przygotowany specjalnie na tę okazję przez łódzki Teatr Powszechny. Zaprezentowano również fotografie, których bohaterkami były uczestniczki pokazu. Dodatkowo odbyły się aukcje, z których dochód zostanie przeznaczony na wspieranie idei rozwoju rekonstrukcji piersi i poprawę komfortu życia kobiet zmagających się z nowotworami piersi.


INSPIRACJA, EDUKACJA I BIZNES, CZYLI ŚWIĘTO MODY
Ważnym elementem wydarzenia był również pokaz najlepszych kolekcji dyplomantów Katedry Ubioru z Wydziału Tkaniny i Ubioru łódzkiej ASP. Pokazane prace to nie tylko świadectwo dokonań młodych artystów, lecz także wspaniała wizytówka uczelni. Młodzi projektanci walczyli o nagrodę główną Rektora Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi oraz o nagrody ufundowane przez partnerów uczelni. Jednym z przedsięwzięć realizowanych w ramach Łódź Young Fashion była także seria warsztatów Academy of Young Designers, na różne sposoby wpisujących się w modowy kontekst wydarzenia. Zajęcia poprowadzili specjaliści – wykładowcy i praktycy. Zaplanowano bardzo szeroką tematykę spotkań – od fotografii modowej, przez zajęcia z rysunku żurnalowego, po zagadnienia promocji własnej marki. W ramach wydarzenia można było również obejrzeć wystawy prezentujące młodą, polską modę, biżuterię i wzornictwo. Największą nowością była Gala Politechnika Fashion Show, prezentująca prace najlepszych absolwentów Wydziału Technologii Materiałowych i Wzornictwa Tekstyliów Politechniki Łódzkiej, studiujących wzornictwo. Wydarzenie zwieńczył pokaz kolekcji mody znanego projektanta Jarosława Ewerta, absolwenta wzornictwa na Politechnice Łódzkiej. Druga edycja Łódź Young Fashion to niezapomniane przeżycia wizualne i audiowizualne, spotkania z ciekawymi osobistościami świata mody krajowej i zagranicznej, inspirujące pokazy, wystawy, warsztaty… To święto mody na światowym poziomie! 

Zdjęcia: Materiały ASP



MAGDALENA JANUS-HIBNER, KOORDYNATORKA PROJEKTU ŁÓDŹ YOUNG FASHION

Łódź Young Fashion to inicjatywa wspierająca kreatywnych, młodych ludzi, którzy są na początku swojej drogi zawodowej, a zatem potrzebują zarówno wsparcia finansowego, jak i merytorycznego czy medialnego. Poza tym naszym celem jest kształtowanie i rozwijanie kulturowej tożsamości Łodzi akademickiej i miasta Łodzi w oparciu o promocję i realizację zadań związanych z przemysłem i modą.
Siłą Łódź Young Fashion są uczestnicy, młodzi projektanci, którzy odważnie podejmują konkursowe wyzwania modowe. W tym roku nieznacznie zmieniliśmy formułę konkursów „Złota Nitka” i „Łodź Young Fashion Award”, a w zasadzie zróżnicowaliśmy je. Warunkiem konkursu „Złota Nitka” było przygotowanie i zrealizowanie kolekcji w taki sposób, by stroje stanowiły propozycję gotową do noszenia i dalej – do szerokiej produkcji. Do udziału w „Łódź Young Fasion Award” co roku zapraszamy osoby z całego świata mody, ograniczeniem jest tylko wiek. Dzięki wysokiej nagrodzie, w tym roku było to 30 tys. euro, uczestnicy mogą rozwinąć skrzydła i zrealizować swoje marzenia projektowe, stworzyć nową kolekcję czy podjąć działania biznesowe i kreować własną markę. Tegoroczne projekty zgłoszone do „Łódź Young Fashion Award” wyróżniały się odwagą, kreacją, wysoką formą artystyczną i były idealną odpowiedzią na temat edycji, czyli wolność.
Jednym z wydarzeń w ramach Łódź Young Fashion był także pokaz mody BRA-vissme!, w którym modelkami były pacjentki Wojewódzkiego Wielospecjalistycznego Centrum Onkologii i Traumatologii im. M. Kopernika w Łodzi. Co roku do współpracy przy organizacji wydarzenia BRA Day zapraszamy wyjątkowych partnerów – tym razem dzięki uprzejmości Ewy Pilawskiej, Dyrektor Teatru Powszechnego w Łodzi, nasze bohaterki, pod okiem profesjonalistów na co dzień pracujących w teatrze, przygotowały impresję złożoną ze scenek opartych na kultowych kadrach z filmów komediowych.
Tegoroczna pięciodniowa edycja Łódź Young Fashion była wypełniona wystawami, warsztatami, ciekawymi propozycjami spotkań z kulturą, modą i sztuką. Łódź Young Fashion to wydarzenie, które ma na celu prezentację kreatywnych, młodych ludzi, ich wolności myślenia; wydarzenie promujące wolność wyrazu i przekazu. Dzięki tej inicjatywie kreacja i awangarda znajdują wspólny mianownik. 


Ten oraz inne artykuły dostępne są w najnowszym nr 5 (21) 2018 Łódź Kreuje Innowacje.